FOTO: Jenny Puronne

Anki Svensson är Moderaternas kandidat till oppositionsråd

Under måndagskvällen beslutade Moderaternas kommunfullmäktigegrupp att nominera Anki Svensson till posten som oppositionsråd. Det är hon som kommer att leda Moderaterna den kommande mandatperioden med sikte på valseger 2022.

Anki är 59 år och utbildad jurist med lång erfarenhet från Tyresöpolitiken. Sedan valet 2010 är hon ledamot i kommunfullmäktige och kommunalråd med ansvar för förskola och skola. Under flera år var hon också föreningsordförande för Tyresömoderaterna.

– Jag är oerhört glad och stolt över att ha fått förtroendet, samtidigt som jag är ödmjuk inför uppgiften. Att det sker i en svår tid när vi precis förlorat makten efter 20 års innehav ser jag både som utmanande och extra motiverande, säger Anki Svensson och fortsätter:

– Mitt och vårt entydiga fokus blir nu att återskapa förtroendet hos dem som inte känt sig lyssnade på, som inte känt att vi tillvaratagit deras intressen. Målet är att vinna nästa val och fortsätta förverkligandet av vår vision om Tyresö som länets mest attraktiva kommun att bo, leva, arbeta och vara företagare i. Till dess ska vi vara en engagerad, tuff och pålitlig borgerlig kraft i opposition.

Anki Svensson bor tillsammans med familj i Krusboda. Hon väntas tillträda som oppositionsråd från 1 januari.

Publicerat: 2018-11-13 av Robert Skölin