NYHETER

Pressmeddelande: Alliansen tar sats för busstrafik i Skälsätra

Alliansen i Tyresö vill underlätta resande och uppmuntra fler Tyresöbor att ställa bilen. I Skälsätra i Trollbäcken finns ingen busstrafik trots flera propåer från Tyresö kommun och stor efterfrågan bland boende. Nu ska samtalen med SL intensifieras. Gör inte SL något är vi beredda att gå vidare med en lösning i kommunal regi.

Här är Moderaternas nya lag för mandatperioden

I måndags (3/11) hade Moderaterna i Tyresö möte med kommunfullmäktigegruppen och andra intresserade medlemmar. En av huvudpunkterna på det fullsatta mötet var att göra val till alla nämnder och styrelser i kommunen. Det moderata laget som ska leda Tyresö tillsammans med Alliansen är därmed formerat med de nuvarande kommunalråden Fredrik Saweståhl, Anki Svensson och Andreas Jonsson i spetsen.

Mats Fält föreslås leda Kommunfullmäktige i Tyresö

Valresultatet i Tyresö innebär att Alliansen fortsätter styra kommunen för femte mandatperioden i rad. Den nya mandatperioden inleds formellt med kommunfullmäktiges första sammanträde den 23 oktober. På det mötet kommer nytt fullmäktigepresidium att väljas. Moderaterna är det parti som kommer att föreslå både ordförande och vice ordförande i Kommunfullmäktige.

Utvärdering Val 2014

Alla medlemmar som deltagit i valarbete är välkomna att delta i utvärderingen av valrörelsen. Enkäten inriktar sig främst på kommun, landsting och riksdagsvalet och inte lika mycket på Europavalet tidigare under året.

Tack för stödet Tyresö

Jag vill säga ett stort tack till alla er som i söndagens val valde att lägga era röster på Moderaterna i Tyresö. Ni är många och ni är viktiga. Det är med ert stöd i ryggen vi kan fortsätt ta ansvar för Tyresö och fortsätta leda den positiva utvecklingen i kommunen ihop med Alliansen.

Svar på S-propaganda om Brevik skola

I förra veckan fick du ett brev ifrån Socialdemokraterna om framtiden för Brevik skola. Oppositionsrådet Anita Mattsson (S) gick där till angrepp mot Alliansen för det nya hyressättningssystemet och skolpengen. Hon påstod att Alliansen var ett hot mot Brevik skola. Inget kunde vara mer fel.

Information om Moderaternas valvaka

Här hittar du information hur du anmäler dig till Moderaternas valvaka i Tyresö.

Vi bygger Sverige – Alliansens valmanifest

I dag presenterade Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Annie Lööf och Göran Hägglund Alliansens valmanifest för mandatperioden 2014-2018

Ett lättare livspussel kan kombinera arbetsliv och familjeliv

Moderaternas kommunalråd Anki Svensson skriver tillsammans med partiets gruppledare i riksdagen tillika talesperson för företagande och tillväxt, Anna Kinberg Batra, om hur löneskillnaderna mellan kvinnor och män ska utjämnas. Moderatduon pekar på att 250 000 nya jobb skapats under Alliansregeringen och att jämställdheten ökat med bland annat RUT-avdrag. Något som nu är hotat av de rödgröna.

Kinberg Batra besökte Brevik skola – presenterade skolsatsningar

Moderaterna och Alliansen fortsätter att ta ansvar för att varje barn ska få en bra start i livet. När Anna Kinberg Batra i dag besökte Tyresö och Brevik skola presenterades regeringens nya storsatsning på svensk skola. Sju miljarder ska investeras i mer kunskap och mindre klasser de kommande fyra åren. För Tyresö handlar det om drygt 20-25 miljoner kronor årligen. Det ska ta oss från bra till bäst.

Tack å hej fritt skolval – du bestämmer 14 september

I Tyresö finns det 1217 elever som går i fem friskolor och dessutom 2399 barn som går i fristående förskolor. Det innebär en bredd och en mångfald som vi tycker är positiv. Vi vet att det vid sidan om våra kommunala verksamheter finns andra väldigt bra verksamheter som Brevik Skola, Montessoriskolan och nya Engelska Skolan.

Tyresö ska bli Sveriges bästa matkommun

Med flera priser i bagaget är Tyresö i dag en av Sveriges bästa skolmatskommuner. Ett resultat av en omställning från mottagnings-kök till egna skolrestauranger, höga mål om ekologiska råvaror samt god, nyttig, näringsrik mat lagad från grunden. Nu tas flera steg för att bli Sveriges bästa matkommun. En gastronomisk chef ska anställas och satsningen utökas till att omfatta hemtjänsten, äldreomsorgen och andra verksamheter inom kommunen.

MUF valde ny styrelse på årsmöte

Fredagen den 7 mars höll Moderata Ungdomsförbundet i Tyresö årsmöte. Ett 20-tal medlemmar var på plats, såväl från den egna föreningen som Haninge, Huddinge och Stockholm. Vid årsmötet avgick den mångåriga ordföranden Li Björk för att fortsätta som ledamot i styrelsen, till ny ordförande valdes Fredrik Bergkuist.

Välkommen på valupptakt 16/8

Lördagen den 16 augusti håller statsminister Fredrik Reinfeldt (M) sitt traditionsenliga sommartal. Talet hålls på Norrmalmstorg i Stockholm kl. 13:00.

Inledningsanförande Kommunplan 2015-2018

Visionen om Tyresö som den mest attraktiva kommunen i Stockholmsregionen ska prägla allt vårt arbete. Den ska vara styrande för den fysiska planeringen. Den ska prägla den mångfald av verksamheter som bedrivs oavsett om det handlar om skola, äldreomsorg eller parkförvaltning.

Rekordhöga skolresultat i Tyresös kommunala skolor

Inte sedan de officiella mätningarna startade 2004 har Tyresös kommunala skolor haft högre skolresultat än i dag. Rekordresultaten är en konsekvens av en offensiv allianspolitik med satsningar på både lärare och elever.

Tredje EU-valsveckan bjöd på många möten med Tyresös väljare

Idag är det valdag. Vi hoppas att valdeltagandet ökar i Tyresö och i hela Sverige. Moderaterna i Tyresö har under de tre veckorna av valrörelse träffat och pratat med över 3500 väljare i kommunen. Under den vecka som gått har vi knackat dörr, kampanjat i Tyresö Centrum, delat ut flygblad, kampanjat på Medeltidsdagarna och vid Tyresövallen.

Moderaterna vill Silviahemscertifiera Tyresö kommuns äldreomsorg

Moderaterna vill att Tyresö kommun ska bli först i landet med att låta Stiftelsen Silviahemmet certifiera hela äldreomsorgen. En unik satsning som ska höja kvaliteten och locka fler duktiga medarbetare till kommunen när behoven växer och omsorgen byggs ut.

Svar på DN-artikel: Tyresö satsar på lärarlönerna

Lärarnas Riksförbunds ordförande skriver i dag en debattartikel i DN där Tyresö pekas ut som en kommun som inte satsar på lärarlönerna. Att det inte stämmer vet Bo Jansson mycket väl. Vi kräver därför en offentlig ursäkt från honom och Lärarnas Riksförbund för den skada som detta åsamkat kommunen.

PRM: Personaltätheten i kommunala förskolor har höjts

Skolverkets färska rapport om personaltäthet i förskolorna visar att Tyresös kommunala förskolor har en något högre personaltäthet är rikssnittet. Hösten 2013 var det 5,2 barn per personal.

Sida 7 av 8 sidor ‹ First  < 5 6 7 8 >