Nyheter | Moderaterna i Tyresö

NYHETER

Vi bygger Sverige – Alliansens valmanifest

I dag presenterade Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Annie Lööf och Göran Hägglund Alliansens valmanifest för mandatperioden 2014-2018

Ett lättare livspussel kan kombinera arbetsliv och familjeliv

Moderaternas kommunalråd Anki Svensson skriver tillsammans med partiets gruppledare i riksdagen tillika talesperson för företagande och tillväxt, Anna Kinberg Batra, om hur löneskillnaderna mellan kvinnor och män ska utjämnas. Moderatduon pekar på att 250 000 nya jobb skapats under Alliansregeringen och att jämställdheten ökat med bland annat RUT-avdrag. Något som nu är hotat av de rödgröna.

Kinberg Batra besökte Brevik skola – presenterade skolsatsningar

Moderaterna och Alliansen fortsätter att ta ansvar för att varje barn ska få en bra start i livet. När Anna Kinberg Batra i dag besökte Tyresö och Brevik skola presenterades regeringens nya storsatsning på svensk skola. Sju miljarder ska investeras i mer kunskap och mindre klasser de kommande fyra åren. För Tyresö handlar det om drygt 20-25 miljoner kronor årligen. Det ska ta oss från bra till bäst.

Tack å hej fritt skolval – du bestämmer 14 september

I Tyresö finns det 1217 elever som går i fem friskolor och dessutom 2399 barn som går i fristående förskolor. Det innebär en bredd och en mångfald som vi tycker är positiv. Vi vet att det vid sidan om våra kommunala verksamheter finns andra väldigt bra verksamheter som Brevik Skola, Montessoriskolan och nya Engelska Skolan.

Tyresö ska bli Sveriges bästa matkommun

Med flera priser i bagaget är Tyresö i dag en av Sveriges bästa skolmatskommuner. Ett resultat av en omställning från mottagnings-kök till egna skolrestauranger, höga mål om ekologiska råvaror samt god, nyttig, näringsrik mat lagad från grunden. Nu tas flera steg för att bli Sveriges bästa matkommun. En gastronomisk chef ska anställas och satsningen utökas till att omfatta hemtjänsten, äldreomsorgen och andra verksamheter inom kommunen.

MUF valde ny styrelse på årsmöte

Fredagen den 7 mars höll Moderata Ungdomsförbundet i Tyresö årsmöte. Ett 20-tal medlemmar var på plats, såväl från den egna föreningen som Haninge, Huddinge och Stockholm. Vid årsmötet avgick den mångåriga ordföranden Li Björk för att fortsätta som ledamot i styrelsen, till ny ordförande valdes Fredrik Bergkuist.

Välkommen på valupptakt 16/8

Lördagen den 16 augusti håller statsminister Fredrik Reinfeldt (M) sitt traditionsenliga sommartal. Talet hålls på Norrmalmstorg i Stockholm kl. 13:00.

Inledningsanförande Kommunplan 2015-2018

Visionen om Tyresö som den mest attraktiva kommunen i Stockholmsregionen ska prägla allt vårt arbete. Den ska vara styrande för den fysiska planeringen. Den ska prägla den mångfald av verksamheter som bedrivs oavsett om det handlar om skola, äldreomsorg eller parkförvaltning.

Rekordhöga skolresultat i Tyresös kommunala skolor

Inte sedan de officiella mätningarna startade 2004 har Tyresös kommunala skolor haft högre skolresultat än i dag. Rekordresultaten är en konsekvens av en offensiv allianspolitik med satsningar på både lärare och elever.

Tredje EU-valsveckan bjöd på många möten med Tyresös väljare

Idag är det valdag. Vi hoppas att valdeltagandet ökar i Tyresö och i hela Sverige. Moderaterna i Tyresö har under de tre veckorna av valrörelse träffat och pratat med över 3500 väljare i kommunen. Under den vecka som gått har vi knackat dörr, kampanjat i Tyresö Centrum, delat ut flygblad, kampanjat på Medeltidsdagarna och vid Tyresövallen.

Moderaterna vill Silviahemscertifiera Tyresö kommuns äldreomsorg

Moderaterna vill att Tyresö kommun ska bli först i landet med att låta Stiftelsen Silviahemmet certifiera hela äldreomsorgen. En unik satsning som ska höja kvaliteten och locka fler duktiga medarbetare till kommunen när behoven växer och omsorgen byggs ut.

Svar på DN-artikel: Tyresö satsar på lärarlönerna

Lärarnas Riksförbunds ordförande skriver i dag en debattartikel i DN där Tyresö pekas ut som en kommun som inte satsar på lärarlönerna. Att det inte stämmer vet Bo Jansson mycket väl. Vi kräver därför en offentlig ursäkt från honom och Lärarnas Riksförbund för den skada som detta åsamkat kommunen.

PRM: Personaltätheten i kommunala förskolor har höjts

Skolverkets färska rapport om personaltäthet i förskolorna visar att Tyresös kommunala förskolor har en något högre personaltäthet är rikssnittet. Hösten 2013 var det 5,2 barn per personal.

Många med på Moderaternas årsmöte

I onsdags (12/3) var det årsmöte med Moderaterna i Tyresö. Det var nästan helt fullsatt i den rymliga lokalen på Vintervägen 3 när mötet drog igång några minuter efter 18. Föreningens ordförande Anki Svensson hälsade all välkomna och utlovade en trevlig kväll med intressanta diskussioner - vilket vi alla tillsammans såg till att förverkliga.

Sida 7 av 7 sidor ‹ First  < 5 6 7